söndag 29 maj 2016

En begravningsakt

Jag fick för en vecka sedan förfrågan om att sjunga på en begravning. Det händer några gånger varje termin så det är inte så ovanligt. Det är inte alltid jag kan pga mitt vanliga jobb och är beroende på att jag kan ta ledigt eller om jag råkar ha delat tur just den dagen och att klockslaget är så det passar.

Denna gång stämde allt så jag kunde tacka ja.
Men ibland, det har hänt förr, så stämmer det extra mycket.

Det var en präst som jag har träffat många gånger. Vi har tom delat hotellrum för ca 12-13 år sedan.
Så jag har en del minnen av honom och många roliga sådana.

Förutom den resan så har jag bara träffat honom när jag sjöng i kör eller solo.

I kyrkan kunde man se förutom de närmast sörjande en hel del församlingsbor som upplevt och uppskattat honom som präst.
Jag kunde vara med i kyrkan och när följet åkte vidare till en kyrkogård vid en annan kyrka för själva jordbegravningen så avvek jag för att hinna till jobbet, tyvärr.

Sångerna jag sjöng var Att komma hem av Göte Strandsjö och Som en bro av Paul Simon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar